At være introvert er ikke det samme som at være asocial

Det har taget mig mange år at finde frem til og acceptere, at en stor del af min personlighed er introvert. Dermed ikke sagt, at jeg ikke bryder mig om sociale aktiviteter, men det er ikke blandt mange mennesker jeg finder overskud, det gør jeg bedst i eget selskab.

Hverdagsmeditation - alle kan lære at meditere

Du kan sagtens lære at meditere selv og med bogen ’Hverdagsmeditation’, bliver du hjulpet godt på vej. Her får du en grundig introduktion til meditation og bliver guidet til at komme i gang.

Ingen kan forberede sig på at miste sine forældre

Det er naturens gang at miste sine forældre, men sorgen kan være ubærlig. Især fordi du ikke længere har dine forældre at søge råd og støtte hos som du har været vant til gennem livet. 
Angst

Forstå din angst og få hjælp til at håndtere den

Vi kan alle opleve at have angst fra tid til anden, men den må ikke tage overhånd og styre dit liv. Bliv her klogere på hvad angst gør ved kroppen og få gode råd til hvordan du kan tøjle den.

6 gode råd til selv omsorg i en Corona-tid

Vi skal være der for hinanden, men selv omsorg er også vigtig - og specielt i disse tider, hvor mange af os går rundt og bekymrer os. Få her inspiration til hvordan du passer på dig selv. Jeg øver mig hver dag i ikke at lade mine bekymringer…

Kunsten at give slip på sin teenager

Du skal lære at give slip. Sådan lyder det ofte fra mine venner, når jeg pylrer for meget, men jeg synes det er lettere sagt end gjort at slippe moderrollen.

4 måder du kan booste din selvomsorg

Har du tendens til at bebrejde dig selv hver gang du laver en fejl, så kan det gå ud over dit mentale velvære. Lærer du derimod hvordan du yder selvomsorg, vil du opleve at få det bedre.
|

Træn hjernen og husk bedre

Har du huller i hukommelsen og vil det lette din dagligdag hvis du kunne huske bedre, så er der godt nyt i bogen Klæbehjerne, som bl.a. guider dig til at lave hjernegymnastik.
Der skal sættes fokus på trivsel

”Jeg brænder for at vi allesammen får en bedre trivsel”

Vi skal sætte meget større fokus på trivsel blandt befolkningen, siger coach, iværksætter og foredragsholder Mette Junker. Og det kan ikke gå hurtigt nok!

Trafikstøj og larmende naboer kan gøre dig stresset og mentalt syg

Lever du i konstant eller periodevis trafikstøj eller fester dine naboer med høj musik viser en ny undersøgelse, at det kan gå ud over dit mentale helbred og øge din risiko for stress.
|

10 personlighedstræk der indvirker på dit helbred

Det er ikke ligegyldigt om du er pessimist eller optimist, for dine personlighedstræk kan afgøre, hvorvidt du bliver syg og hvor hurtigt du kommer dig.
Hukommelsen kan styrkes ved simple øvelser. Vi glemmer alle fra tid til anden, men du kan hjælpe hjernens hukommelsesproces til bedre at huske.
|

4 gode råd til at styrke din hukommelse

Få her gode råd til at få mest muligt ud af din hjernes hukommelsesproces og til hvordan du forbedre aldersrelaterede ændringer i tankefærdigheder.
|

Din fobi kan gøre dit liv besværligt

Over 10 procent af befolkningen lider af fobi som er en intens irrationel frygt, når de står over for en bestemt situation, aktivitet eller et objekt. Bliv her klogere på fobier.

Stress kan tøjles

Er du en af de mange der indimellem får stress, behøver du ikke at bekæmpe den 100 % eller flygte fra den, men i stedet lære at håndtere og anerkende stressen.
|

Ræk en hjælpende hånd og styrk din mentale sundhed

Din mentale sundhed og trivsel stiger hvis du er hjælpsom og står klar, når familiemedlemmer, venner, kollegaer eller andre har brug for din hjælp.
| | |

Styrk din selvkontrol! Træn noget mere

Er du en af dem der fristes af kagebordet og forkæler dig selv med impulskøb du senere fortryder, så kan motion være med til at styrke din selvkontrol.
| |

Brystkræftramte har svært ved at tale om døden

Det er lettest at tale om de praktiske ting og sværest at få sat ord på følelser og tanker om døden, viser en ny undersøgelse blandt brystkræftramte.
|

Flere kvinder end mænd mister sexlysten

Mere end dobbelt så mange kvinder som mænd mister lysten til sex i langvarige forhold. Det viser en ny engelsk undersøgelse.
|

Mindfulness kan reducere dit alkoholforbrug

Tager du et glas vin efter en stressende dag for at få ro på, kan du ved hjælp af mindfulness lære at kontrollere din lyst til at drikke.
| |

Rejseoplevelser holder dig ung

Der forskes meget i kilden til ungdom, og interessen for at holde os sunde og kvikke når vi bliver ældre er voksende - især fordi vi i dag lever længere end tidligere. Nu viser studier, at du med stor sandsynlighed lever længere, hvis du fortsætter med at rejse til du er langt oppe i årene.
|

Sundt at føle vrede

Lykke er mere end blot at have glæde og undgå smerte. Ny undersøgelse viser, at flere faktisk ønsker at kunne føle mere vrede og had. Vi finder ikke kun lykke ved at have positive følelser, men også ved at have de negative.
| |

Du kan berolige gener med mindfulness

Tai chi, meditation, mindfulness og andre former for body-mind praksis kan dæmpe aktiviteten i gener, der associeres med inflammation. På den måde kan du reducere risikoen for at udvikle en række sygdomme som f.eks. astma, gigt og hjertekarsygdomme. Mind-body…