Vi skal være der for hinanden, men selv omsorg er også vigtig – og specielt i disse tider, hvor mange af os går rundt og bekymrer os. Få her inspiration til hvordan du passer på dig selv.

Jeg øver mig hver dag i ikke at lade mine bekymringer over Corona-situationen overtage mit humør. Alle de negative nyheder skal ikke påvirke mig, så jeg ender med at blive angst og deprimeret. Det har ingen gavn af – hverken mig selv eller de nærmeste.

Selv omsorg giver overskud

Selvfølgelig følger jeg med i udviklingen om Coronavirus, men jeg husker også at slukke for nyhedstrømmen og gøre gode ting for mig selv – og helst hver dag. Det kan enten være at gå tur med hunden, læse  i en god bog eller løbe en tur. Får jeg ikke et frirum i løbet af dagen, kan jeg have svært ved at finde overskud til at foretage mig noget som helst. Alle de negative tanker får frit løb, og det ender med, at jeg sidder i sofaen og grubler alt for længe, hvilket får mig i dårligt humør. Derimod kan jeg mærke, at hvis jeg får tanket op og dækket mine følelsesmæssige behov, som overnævnte giver mig, får jeg energi til at gøre noget godt og være til stede for mine nærmeste.

For at du kan finde overskud i denne Corona-tid, er det vigtigt at du passer på dig selv.
Det kan du gøre ved at følge disse råd:

1. Accepter dine bekymringer

Det er ikke underligt, at du med alle de negative informationer der vælter ned over os, føler vrede, angst, frygt for smitte eller frustration. Men prøv at acceptere dine bekymringer og sig til dig selv, at de er helt normale. At du bekymre dig nu, er bare et tegn på at dine krops naturlige beskyttelsesmekanismer fungerer. Det at have et moderat angstniveau kan også være positivt. Det betyder, at du er mere tilbøjelig til at tage de forholdsregler, som sundhedsmyndighederne anbefaler alvorligt, ved f.eks. at blive hjemme og sørge for grundig håndhygiejne.

2. Prioriter den sunde livsstil

Jeg læste fornyligt at salget af vin og alkohol var faldet. Det synes jeg var en glædelig nyhed for mange føler sig nok fristet til at tage et ekstra glas vin, nu hvor hverdagen er vendt på hovedet. Men heldigvis tyder det på, at vi er fornuftige nok, og holder lidt igen med de våde varer. Til gengæld bager vi som aldrig før og salget af slik og andre usunde fødevare er steget betragteligt.

Den ekstra stress og mangel på struktur, som vi alle oplever lige nu, kan hurtig medfører, at vi trøstespiser. Vi har heller ikke mulighed for at komme i fitnesscentret, så vi bliver mere inaktive, sidder i sofaen og ser for mange tv-serier og spiser usund mad. Ironisk nok er det lige nu, du mest har brug for at leve sundt. Ved at sove nok og regelmæssigt, spise en sund og afbalanceret kost og bevæge dig hver dag, påvirker du ikke bare dit humør positivt, men styrker også dit immunforsvar.

3. Overkom ikke det hele

Perfektionisme og coronavirus er en dårlig cocktail. Det er ikke nu du skal have enorme forventninger til dig selv og præstere på alle fronter. Vær derimod realistisk med hvad du kan overkomme mht. arbejde og på hjemmefronten. Undgå udbrændthed ved at udøve selv omsorg og ved at stille realistiske forventninger. Opnår du alligevel ikke at opfylde alle dine mål, så øv dig i, at tilgive dig selv. Bebrejdelser i denne her tid, fører kun til stress og tristhed – og det er det sidste du har brug for.

4. Sæt grænser for andres bekymringer

Der florerer en masse angst lige nu og vi bliver alle påvirket af vores omgivelser. Har du en vendinde, familiemedlem, kollega eller en anden, der konstant ringer og skal dele deres sortsyn og bekymringer over nye Coronatal, så husk at det er ok at sige fra.  Det er helt acceptabelt, at du ikke kan rumme alle de dårlige nyheder. Vi er ikke ens og alle har deres grænser for, hvornår det bliver for meget. Det er ikke ensbetydende med, at du ikke sympatisere med deres bekymringer, men du måske bare har brug for en pause.

5. Brug tiden på at lære noget nyt

Der bliver solgt puslespil som aldrig før, men måske er tiden også til at lære noget nyt eller kaste dig over din yndlings hobby. Til dagligt styrter vi rundt for at nå arbejde, familie og alverdens sociale aktiviteter, men med alle de begrænsninger vi har lige nu for sociale udfoldelser, kan tiden bruges på at dyrke hengemte interesser. Det er måske nu du skal begynde at male, strikke, dyrke yoga eller anlægge den køkkenhave, som du aldrig har nået.

6. Forhold dig kritisk til informationer 

Vi bliver dagligt bombarderet med nye informationer om Coronavirus. Det er svært ikke at blive påvirket af den massive nyhedstrøm, der findes overalt i medierne. Tal og fakta bliver rapporteret i et væk og i det ene øjeblik er der grund til optimisme og det næste ser det hele sort ud. Jeg bliver selv påvirket, når jeg f.eks. læser om, hvordan en temmelig sortseende filosof beretter om at menneskeheden kun har 100 år igen. Jeg aner ikke hvad jeg skal stille op med sådan en oplysning, andet end at blive deprimeret. På de sociale medier får den heller ikke for lidt. Folk lader deres følelser tage overhånd, og det kan hurtig ende i massehysteri og paranoia. Og mange finder tal og fakta, som beviser de har ret i deres påstand. Husk derfor at være kritisk med hvad du læser og tror på. Hvor kommer kilderne fra og hvor troværdige er de? Lad være med at fodre dine bekymringer med usande fakta.

En trussel som Coronavirus kan få os alle til at blive lamme af bekymring, men jeg tror, at det bedste vi kan gøre,  er at tage en dag ad gangen, prøve at leve i nuet og drage selv omsorg.

Læs også: Serier du kan fordrive tiden med

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *