Det kan være svært at bevare et optimistisk livssyn i disse tider, men ved hjælp af teknikker fra positiv psykologi, kan det godt lade sig gøre at vende de negative følelser til at blive mere positive.

Det er mørkt i vejret, der er et utal af begrænsninger pga. corona og i det hele taget virker det som om, at hele verden er ved at gå amok. Det er ikke så mærkeligt, hvis det kan være svært at se lyset forude. Selv er jeg én der kommer til at læse for mange nyheder – og det er ikke opstemmende i øjeblikket. Og det hænder også, at alle de dårlige nyheder får lidt for meget greb i min sindsstemning, så jeg mærker et mismod og tristhed. Derfor er det også så vigtigt at påskønne de små ting i livet, der gør mig glad. For mit eget vedkommende handler det om at komme ud – uanset vejret. Og benytter jeg teknikkerne fra positiv psykologi, og øver mig i at være i nuet og være taknemmelig for de små ting i livet, fodrer det mit humør med mere optimisme.

Positiv psykologi – åbn op for alle følelser

Kigger du tilbage, vil du helt sikkert kunne konstatere at meget af den modgang du har haft, er det, der har fået dig til at vokse og se tingene i et andet perspektiv. Det er ofte de sværeste udfordringer, der får os til at udvikle os mest. Stræber du kun efter det der gør dig glad, ender det ofte med at blive en flygtig glæde, som på sigt gør dig utilfreds. Det handler derimod om at være åben for hele spektret af følelsesmæssige oplevelser, både gode og dårlige og koncentrere sig om det, der giver tilfredsstillelse. F.eks. at være mere givende, leve i nuet og udvise taknemmelighed, selv i hårde tider. Det er lettere sagt end gjort, men ved at blive gjort opmærksom på nogle teknikker, bliver det lettere at praktisere.

Læs også: AT VÆRE INTROVERT ER IKKE DET SAMME SOM AT VÆRE ASOCIAL

3 teknikker fra positive psykologi du kan prøve:

Lær at leve i nuet

Mindfulness er en praksis, hvor du bevidst fokuserer din opmærksomhed på nuet og acceptere det der sker omkring dig. At lære at leve i nuet er især nyttigt, når fremtiden er usikker. Et utal af undersøgelser har påvist at mindfulness hjælper med at reducere fysiske og psykiske symptomer hos mennesker, der står over for en række udfordringer, som f.eks. kræft og kroniske smerter. Mindfulness kan du øve hjemme på stuegulvet og på Youtube, kan du finde flere guidede øvelser, du kan praktisere.

Vær givende

Jeg læste fornyelig Bente Klarlunds bog ”Yngre med årene”, hvor hun nævner flere videnskabelige undersøgelser, der viser at folk, der hjælper andre, ikke bare lever længere, men også er gladere. Forskning tyder på, at folk, der udøver frivilligt arbejde har tendens til at være lykkeligere end dem, der ikke gør. Du behøver måske ikke give store donationer væk, men bare ringe en ekstra gang til et ældre familiemedlem, eller hjælpe naboen med indkøb. Hvad som helst, hvor du gør noget godt for en anden, vil give dig glæde.

Sig tak

Jeg øver mig hver dag i at sige tak. Tak for de små ting i hverdagen. Det får mig til at værdsætte livet meget mere og hjælper til at gøre mig opmærksom på, hvor heldig jeg er. Jeg gør det også i svære perioder. Hver aften inden jeg lægger mig til at sove, siger jeg tak for mindst fem ting.

Taknemmelighed er en påskønnelse af, hvad du modtager, hvad enten det er håndgribeligt eller immaterielt. Med taknemmelighed, anerkender du godhed i dit liv. Har du svært ved at finde noget at sige tak for – her og nu, så grav minder frem fra din barndom – der er helt sikkert et eller andet du kan være taknemmelig over. Det vil både lære dig ikke at tage tingene for givet, men også gøre dig mere bevidst om de små positive ting, der sker i dit liv. Og på den måde fokusere på håbet og optimismen.

Kilde: Harvard Health Publishing

 

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *