Tai chi, meditation, mindfulness og andre former for body-mind praksis kan dæmpe aktiviteten i gener, der associeres med inflammation. På den måde kan du reducere risikoen for at udvikle en række sygdomme som f.eks. astma, gigt og hjertekarsygdomme.

Mind-body praksis som mindfulness og meditation hævdes i vid udstrækning at beskytte mod stress-relaterede sygdomme som f.eks. arthritis og demens. Men selv om der er masser af tegn på at det kan lindre stress, er det hidtil ikke blevet videnskabeligt bevist at body-mind praksis rent faktisk kan beskytte mod sygdomme.

Det har fået psykologer ved Coventry Universitetets hjerne-, tros- og adfærdslaboratorium til at udføre en systematisk gennemgang af 18 forsøg med i alt 846 deltagere for at undersøge, hvordan næring af indre fred kan påvirke immunsystemet og sygdomsrisikoen. Kvaliteten af undersøgelserne har været blandet og resultaterne komplekse, men der opstod alligevel et overordnet mønster.

Genrelateret betændelse blev mindre aktivt i de personer, der udførte body-mind praksis. Gener kontrolleret af et nøgleprotein, der virker som en inflammation synes at være særligt påvirket.

Inflammation er kroppens forsøg på, at beskytte sig selv, med det formål at fjerne skadelige stimuli, herunder beskadigede celler i kroppen, og herefter begynde helingsprocessen. Inflammation er derfor en sund reaktion på at kroppen er i ubalance, men bliver inflammationstilstanden kronisk er det forbundet med øget risiko for psykiatriske lidelser, autoimmune tilstande som astma og arthritis, hjertekarsygdomme, neurologiske sygdomme og visse former for kræft.

Resultaterne af undersøgelsen tyder på, at body-mind praksis kan medvirke til at reducere risikoen for inflammationsrelaterede lidelser, som astma eller arthritis.

Steve Cole, genforsker ved University of California, Los Angeles, arbejdede på flere af undersøgelserne og siger at studiet er meget interessant, men at der stadig er behov for endnu flere kliniske forsøg for at vise, om ændringerne i genekspression virkelig resulterer i forbedret fysisk sundhed.

Der er også behov for flere undersøgelser, der sammenligner effekterne af body-mind terapier med andre livsstilsændringer såsom kost eller motion.

Hidtil tyder resultaterne på at det er ligegyldigt, hvilken form for body-mind terapi du vælger for at reducere betændelse og forbedre din sundhed.

Du kan læse hele studiet HER

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *