Asparges smager ikke bare godt og kan pifte enhver ret op, de er også gode for fordøjelsen og nogle kosteksperter påstår, at de kan kurere tømmermænd. Få her mere at vide om de lækre grønne og hvide stænger og hvorfor du skal spise dem.

Oprindelse

Asparges er en af de ældste dyrkede køkkenurter. Helt fra oldtiden har de været kendt og dyrket i Ægypten. Navnet kommer af det græske ord, Asparagos, der betyder ungt skud. Planten omfatter 20 arter og hver enkelt plante kan blive meget gammel – selv en gammel aspargesplante på 150 år kan stadig give et godt udbytte.

Derfor skal du spise asparges

De tidlige nordamerikanske indianere tørrede asparges for senere brug, eller til at lave medicin. De blev blandt andet brugt mod blære og nyreproblemer. Herhjemme er kosteksperter enige i, at asparges er godt for fordøjelsen, fordi de indeholder rigtig mange kostfibre. En del af fibrene er oven i købet af insulintypen, der af mange forskere bliver betragtet som særlig sund, fordi den har en gunstig indvirkning på tarmfloraen. Derudover er det godt at spise asparges, hvis du indtager rigelig mængder af alkohol, for forskning har vist, at de indeholder stoffer, der kan være med til at nedbryde alkoholen hurtigere, så du får færre tømmermænd, samt at de beskytter leveren mod giftpåvirkningen. Og er du på kur, kan du roligt mæske dig i de herlige stænger, for du bliver mæt for meget få kalorier.

Vitaminer

Både grønne og hvide asparges indeholder 1,8 gram kostfibre per 100 gram. De indeholder også C-vitamin og folat – en slags B-vitamin, der spiller en central rolle i kroppens produktion af blodceller, og som forskerne mener, kan beskytte dig mod hjerte-kar-sygdomme og visse kræftformer. Derudover består de af 90 procent vand, glutominsyre og asparginsyre. Asparges indeholder asparagus-syre, der er en svovlholdig organisk syreforbindelse. Når asparagus-syren bliver nedbrudt, udskilles svovlholdige forbindelser, der kan få din urin til at lugte.
Grønne og hvide asparges indeholder ikke lige mange immunforsvarsstyrkende flavonoider. Den hvide er fattig på antioxidanter, mens den grønne indeholder mange antocyaniner.

Sådan tilbereder du asparges

Du skal knække bunden af de grønne asparges. Du vrikker bunden af, hvor de naturligt knækker. De hvide skal skrælles fra under hovedet og bunden skæres fra. De grønne koges i et minut og hvide koges i fem minutter.

Nemme opskrifter

Prøv hvide asparges med lidt god olivenolie og drys af sesamfrø. De grønne asparges kan du riste på panden i lidt olivenolie og drysse med parmesanost.

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *