Undgå forstoppelse

Undgå forstoppelse i juledagene

December og jul er lig med masser af lækkerier og store mængder fed mad hvilket ikke altid er godt for fordøjelsen. Men ved at tage et tilskud af mælkesyrebakterier og spise de rigtige fødevarer, kan du undgå at få forstoppelse.

Så er det snart jul og selv om mange elsker denne tid på året, ender det ofte med at vi får spist for meget og dyrket for lidt motion. Det kan resultere i ondt i maven og forstoppelse, så julen ender med at blive en pine fremfor en fornøjelse. Heldigvis kan du selv gøre noget for at du ikke skal tilbringe juledagene med at sidde krampagtigt i sofaen med mavesmerter. Både et tilskud af mælkesyrebakterier og forskellige fødevarer kan lindre forstoppelse og få maven i form igen.

Gode fødevarer for mave- tarmsystemet

I Danmark spiser vi generelt for få fibre, hvilket resulterer i, at mere end en tredjedel lider af forstoppelse mindst en gang om året. Og det er især her ved juletid det går galt. Det skyldes at den meste julemad er svært fordøjeligt og indeholder alt for få fibre.

De fleste ved godt at flæskesteg og juleand sætter sig ’tungt’ i maven, men det smager jo godt og kommer du igen til at spise for meget af den lækre juleand og får du ondt i maven, så kan du med fordel spise disse fødevarer dagen efter:

Havregrød. Start dagen med stor portion havregrød – de indeholder masser af fibre.

Bananer. De er lette at fordøje og beroliger fordøjelseskanalen.

Bønner. Spis alle former for bønner – de er rige på fibre og booster din fordøjelse.

Ingefær. Hjælper mod en oppustet mave ved at få musklerne i fordøjelseskanalen til at slappe af, så du lettere kan slippe luften ud af systemet.

Appelsiner. Indeholder masser af C-vitamin, som øger dit stofskifte og hjælper med at fordøje fedtstoffer.

Og så husk at drikke rigeligt med vand – gerne 1½ til 2 liter.

Læs også: SÅ MEGET ALKOHOL KAN DU DRIKKE TIL ÅRETS JULEFROKOSTER

Husk de gode toiletvaner

  • Gå på toilettet, når din krop fortæller dig, at du skal
  • Tag dig god tid og lad kroppen selv bestemme
  • Skab faste rutiner for dine toiletbesøg
  • Læn dig forover, når du sidder på toilettet. Den korrekte sidestilling kan gøre dit toiletbesøg lettere

Få styr på maven med mælkesyrebakterier

Jeg indrømmer blankt, at jeg er én af dem, der indimellem kommer til at spise for meget og især når min yndlingsmad står på bordet. Derfor supplerer jeg også min kost med mælkesyrebakterier for at få en god balance i maven.

Mælkesyrebakterier er en stor gruppe bakterier, der forekommer naturligt i vores tarmsystem og urinvejssystem. Mælkesyrebakterier har ikke noget at gøre med mælk, men man kalder bakterierne for mælkesyrebakterier, fordi de producerer mælkesyre som slutprodukt af en gæringsproces. Gæringsprocessen er den proces, der sker, når mælkesukkeret omdannes til mælkesyre.

Da 70 procent af vores immunsystem findes i mave-tarm systemet, kan du sikre dig, at dit tarmsystem er godt kørende med f.eks. kosttilskuddet LactiPlus. Det er levende mælkesyrebakterier, der er tilsat calcium, selen og c-vitamin, til gavn for både maven og immunforsvaret. Kosttilskuddet indeholder 5 milliarder mælkesyrebakterier fra 6 forskellige stammer.

Kosttilskuddet kan købes i helsekostbutikker og på nettet.